کد مطلب:148626 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

چند پیام از نهضت عاشورا
پیامهای حركت بخش نهضت عاشورا، بسیار است، كه قبلا بخشی


از آنها خاطرنشان گردید. در اینجا به ذكر چند پیام دیگر بسنده می شود:

1- نهضت عاشورا، نهضتی عمیق بر اساس باور و ایمان و آگاهی بود، نه سطحی، چنانكه روایت شده: غروب تاسوعا امام حسین علیه السلام با یاران به گفتگو پرداخت، در آغاز سخن بعد از حمد و ثنای الهی، متوجه خدا شد و عرض كرد:

«اللهم انی احمدك علی ان اكرمتنا بالنبوة و علمتنا القرآن و فقهتنا فی الدین و جعلت لنا اسماعا و ابصارا، و افئدة، و لم تجعلنا من المشركین؛

خدایا سپاس گویم تو را از این كه ما را به نبوت گرامی داشتی، قرآن را به ما آموختی و در دین ما آگاه ساختی و گوشهای شنوا، دیده های بینا و دلهای آگاه به ما دادی و ما را از مشركان قرار ندادی.» [1] .

از این پیام كه به صورت مناجات با خدا بیان شده، امام حسین علیه السلام خود و یارانش را دارای پنج امتیاز معرفی می كند و خدا را به خاطر آن، حمد و سپاس می گوید:

الف: ما در خط نبود گام برمی داریم و به آن افتخار می كنیم.

ب: خداوند حقیقت قرآن را به ما آموخته و روش و منش و اندیشه ی ما بر اساس برنامه های قرآنی است.

ج: ما دین اسلام را آن گونه كه هست شناخته ایم.


د: خداوند به ما گوش شنوا و چشم بینا و دل آگاه داده، قیام و حركت و نهشضت ما بر اساس آگاهی و درایت كامل است.

ه: ما در فكر و زبان و عمل، سپاسگزار خدا هستیم و خدا را شكر می گوییم كه ما را در خط شرك و باطل قرار نداد.

2- چنانكه قبلا ذكر شد؛ نهی از منكر و نفی طاغوت، در تمام عرصه ها و مبارزه ی پیگیر و عمیق را حكومتهای طاغوتی از پیامهای اصلی نهضت عاشورا بود و اساس این نهضت را تشكیل می داد، مبارزه ای كه با بیعت نكردن با طاغوت شروع شد و با نهضت و انقلاب خونین و شهادت برای واژگونی كاخ استبداد طاغوت و برقرای عدل الهی پایان یافت. در این راستا امام حسین علیه السلام سخن بسیار فرمود، از جمله در ضمن نامه ای كه برای مردم كوفه فرستاد، چنین نوشت:

فلعمری ما الامام الا الحاكم بالكتاب، القائم بالقسط، الدائن بدین الحق، الحابس نفسه علی ذات الله؛

سوگند به جانم! قطعا امام و پیشوای مردم كسی است كه از روی قرآن، حكومت داوری كند، عدالت پرور و دادگستر باشد و از آیین حق پیروی نماید و در راه خدا خویشتن دار باشد. [2] .


امام علیه السلام با این پیام بر رهبری طاغوتهایی كه بر خلاف قرآن و عدالت اجتماعی و بر خلاف دین حق رفتار می كنند و اسیر هوسهای نفسانی خود هستند، قلم قرمز كشید و به جهانیان اعلام كرد كه چنین افراد را امام و رهبر خود قرار ندهند، شاخصهای امام حق، و امام باطل را بشناسند و با روشن بینی و آگاهی برای انتخاب امام راستین حركت كنند.

از مجموع این پیامها چنین به دست می آید كه عامل امر به معروف و نهی از منكر، و اصلاح امت اسلامی از تباهیها و برپا داشتن سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و حاكمیت امام راستین، اركان اصلی نهضت عاشورا را تشكیل می داد، بنابراین رهروان راه حسین علیه السلام هرگاه جامعه را در پرتگاه انحراف و تباهیها دیدند، باید برای اصلاح آن بپا خیزند و با امر به معروف و نهی از منكر كه دو فریضه ی بزرگ اسلامی است، جهان و محیط خود را از لوث آلودگیها، بی عدالتیها، تباهیها و انحرافات پاك سازند.


[1] تاريخ طبري، ج 6، ص 238 و 239 - كامل ابن اثير، ج 4، ص 34.

[2] ارشاد مفيد، ص 210.